lauantai 7. huhtikuuta 2012

Mylverin tallit - Alli

Ennen tuntia minulta kysyttiin että haluanko reippaan vai laiskan hevosen. Koska minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Mylverintallin hevosista sekä viimeksi olen aktiivisella enkkutunnilla ratsastanut kaksi vuotta sitten, joten päätin ottaa rennosti ja valita laiskan. Tykkään käydä ratsastustunneilla koska paikalla on myös muita, mutta ne valitettavasti on liian kalliita minulle. Tällä hetkellä saan ratsastustunteja Spring Ranchilla, mutta sielläkin tunneilla olen yksin ja ratsastus on länkkärityylillä joka eroaa itse asiassa enemmän enkkutyylistä kun joskus arvelinkaan. Ratsastus on ainut asia, jossa pystyn tekemään montaa asiaan samaan aikaan, joten minulle on ollut yllättävän helppoa seurata muita, käyttää apuja ja kuunella hevosta yhtäaikaa.

Ensi esittelyssä Alli!

Kyseessä on siis torinhevostamma, 13 vuotta. Asutelee opetushevosena Mylverintallilla Pöytyän Kyrössä. Sain kohta huomata että laiska tosiaan hevonen oli, mutta ei sen sijaan ihan helpoimmasta päästä kuitenkaan. Jokaisella tallilla tähän menessä, mun lempihevonen on ollut ärsyttävä tamma, joten osasin odottaa tätä.. Onneksi Spring Ranchilla menen Vihtorilla, joka on myös laiska, ja hänen kanssaan olen oppinut käyttämään pohjetta reippaasti joskin Allin kanssa joutui käyttämään myös raippaa. 

Alku meni rauhallisesti ja hyvä niin, koska multa meni hetki että sain enkkutyylistä taas kiinni. Länkkäri eroaa enkkutyylistä enemmän kuin uskoinkaan, esimerkiksi käsien asennoista, kantapäiden sijainnista sekä esimerkiksi se, että laukatessa pitää naksuttaa kielellä koko ajan laukan tahtiin.

Lämmiteltiin pari kierrosta rauhallisesti kenttää ympäri, joskin minä jäädyin ihan totaalisesti melkein koko tunnin, ja sekin vaikutti tulokseen kun tahtomattaan välillä huomasi jännittävänsä reisilihaksia lämmitelläkseen.
Pelkäsin että tunti olisi liian vaativa mun taidoille, mutta kyllähän mä sinne ihan sopivasti sekaan mahduin, vaikkapa asiat olisivat tietenkin voineet mennä paremminkin.

Jossain vaiheessa muut vetivät ympyrällä ympärillämme, kun me ympyrän keskellä pyörimme koska Alli oli hetkeksi päättänyt että me emme liiku eteen emmekä taakse.

Tehtiin siirtymisiä ravista käyntiin, sekä käynnistä laukkaan, pohkeenväistöä, voltteja.. Loppua kohden meillä rupesi sujumaan paremmin ja erityisesti kevyessä ravissa voltit oli tosi kivoja Allin kanssa. Laukasta en juurikaan saanut otetta, sen ylläpitäminen tuntui todella vaikealta. Mutta Alli on ensimmäinen hevonen, jonka sain laukkaan heti ekalla yrittämällä!
Lisäksi olen täysin unohtanut miten pohkeenväistö tehdään, herranjumala! Se kun tuol länkkäripuolella on ihan turha juttu.. Lopputunnista sen taas muistin ja sain mä kerran Allin mukavasti kulkee sen oikeelle.

1 kommentti:

  1. vanha postaus mutta pakko kommentoida! :D "että laukatessa pitää naksuttaa kielellä koko ajan laukan tahtiin." en oo mikään asiantuntija, mut länkkään oon tutustunut eikä mein tunnilla naksutettu kuin ainoastaan silloin, jos lisättiin tempoa o: Oliks toi vaan sitte tapa, jota tuo teidän opettaja(tai sitten se niiden hevosen omistaja) käytti hevosillaan?

    VastaaPoista